Hours – glöm inte att andas

Nolan anländer till sjukhuset mitt under stormen Katrinas förödande besök i New Orleans tillsammans med sin fru Abigail. Det som var tänkt att bli ett lyckligt minne, en dag av total lycka, vänder till att bli en sorgens dag. Tragedin är ett faktum och Nolan hittar sig själv i ett rum ensam tillsammans med sin nyfödda dotter i en kuvös. När elen går och sjukhuset evakueras börjar en lång kamp mot klockan och viljan att hålla sitt enda barn vid liv.

Hours1

Hours är intensiv och ihållande. De 96 minuterna är alla fulla av panik, ångest och den värsta av alla rädslor; den att förlora sitt barn. När sjukhusets nödgeneratorer översvämmas av vattenmassorna som tränger in i byggnaden måste Nolan hålla sitt barns respirator och kuvös vid liv på egen hand genom en handdriven generator. Det gamla och slitna batteriet måste laddas med den lilla ström den orkar hålla var tredje minut. Till en början. Mellan de utmattande laddningarna av batteriet som lyckas hålla kvar mindre och mindre ström i takt med en mer utmattad Nolan lär han känna sin dotter. Rörande monologer fyller hålrummen mellan de isbitande rädslan av sorg och kaos.

Det tar inte mycket för att känna paniken i Nolan när han lämnas kvar ensam på sjukhuset. allt han vill är att lära känna den lilla personen som ligger däri. Den lilla flickan vilken är hans enda länk kvar till hustrun han förlorade i operationsrummet. Innan chocken har lagt sig och Nolan insett att hans fru är borta tar han avstånd från sin lilla. Det sliter i hjärtat hus mig när kameran håller kvar i närbilden. Kampen inuti Nolan; kampen mellan den lycka han väntade sig med sjukhusbesöket och den sorg han nu står inför är lika vacker som den är just hemskt.

Fotot pendlar mellan de få men så välbehövliga tillbakablickarna hos Nolan och Abigail när de träffades för första gången, helgen de de förlovade sig och den glada parmiddagen i ett mjukt, lugnande gulstick som ställer sig i ett klart motstånd till sorgens grönstick innanför sjukhusets kalla väggar. Hours tar sig fram i de långa korridorerna med en kamera sällan över brösthöjd. Den låga kameran håller berättelsen spännande och thriller-genren gör sig väl påmind.

Hours2Paul Walker har tagit sig an rollen som Nolan och gjort den till sin egen. Ingenting är kvar av den unga killen vi sett så många gånger om i The Fast & The Furious-serien. Istället är det en man med breda, tunga känslor som berättar för oss om det värsta någon någonsin kan vara med om. Jag tror att alla föräldrar lätt kan känna igen sig i ångesten som sprider sig upp längs ryggraden. Hours tar paniken ett steg längre, du behöver inte ha barn för att dra efter andan i den här filmen. Nej, långtifrån. Flera gånger än jag kom ihåg att räkna satt jag och höll andan.

Jag är glad att Nolan har koll på sin dotters maskin, för när hon behöver mer ström för att fortsätta andas påminns också jag att jag behöver ett andetag då och då också.

Hours är den sista film som Paul Walker hann avsluta innan den tragiska olyckan. Det är aldrig förenat med lycka när någon tas ifrån oss för tidigt, men jag är glad att den här titeln är den avslutande biten i hans karriär.

Det här är en film som överraskade mig och är helt klart värd sin plats omslagen i papper och lagd under julgranar runtom i landet nästa vecka.

Hours släpps på DVD och Blu-Ray i Sverige 18 december. En perfekt nagelbitare för de mysiga hemmakvällarna med en film om benen och popcorn i knät.

YouTube Preview Image

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *