Köttfritt: Kittlar dödsskönt på tungan

Hot habanero-marinerade quornbitar med tabascostekt blomkål och paprika samt chilihalloumi serverad på bädd av spenatblad.

2-3 pers
~~~~~~~

Namnet berättar egentligen allt. När jag smulade fram den här maträtten trodde jag att det skulle bli klurigt och avancerat. Jag grundade det på hur långt namnet blev. Men frukta inte, det var inte alls svårt och tar inte lång tid att tillaga. Räkna med ungefär tjugo minuter. Det tog kanske trettio minuter för mig men det det var för att jag aldrig tidigare ansat (säger man så?) blomkål. Jag lärde mig för tusan bara veckan innan hur blomkål ser ut. Ha lite överseende. Nåväl…

Vad måste jag se till att ha hemma?

  • Quorn i bitar (200-300g)
  • 1 Santa Maria BBQmarinade Hot habanero
  • 1 ICA Chilihalloumi
  • 1 paprika (jag valde röd, du får välja helt själv)
  • 1 bukett blomkål (du kommer inte använda hela, den är också cool att ha hemma)
  • Tabasco
  • Bladspenat
  • Turkisk yoghurt (valfritt)

Häll ner quornbitarna i en skål, mörsa ner marinaden och rör om tills du känner dig nöjd. Försök att se till så att alla små bitar får vara med och leka. Ingen vill vara den stackars lilla biten som inte får marinad på sig. Inkludera alla, det är mitt måtto. Börja med det här, på baksidan av påsen står det att det ska dra sig i minst en timme. Pyttsan säger jag, låt det stå tills du är nöjd. Själv lät jag det stå i kanske femton minuter. Vi lever i ett fritt land, gör lite som du vill. Det är ändå din mat du lagar.

Medan marinaden gottar sig (så länge du har lust med) förbereder du grönsakerna. Hacka upp paprikan i den storlek du känner dig bekväm med. Skär loss ungefär en tredjedel (1/3) av blomkålsbuketten och decimera de stora träden till små träd (bryt isär den i mindre bitar). Sen går det nog att hitta ännu mindre träd, gör som du känner för. Lägg blomkålen och paprikan i en skål (en annan skål, inte den som har quornbitarna i sig) och häll ner lite tabasco tillsammans med en gnutta salt och peppar. Sen häller du på lite mer tabasco, bara för att vara säker. Var inte rädd, jag vet att du kan.

Nu kommer det det gottigaste…halloumin. Jag måste säga att jag var skeptisk till en smaksatt variant av denna makalösa ost. Men den är faktiskt väldigt, väldigt god. Skär upp den, lämpligen på en skärbräda, i behagliga skivor.

Någonstans här när du gjort ovanstående saker borde du ha satt igång en stekpanna. Har du två bör du ha gjort det för då är chansen dubbelt så stor att allting kommer att vara tipp topp-varmt i slutändan. Virvla elegant lite olivolja (eller annat matfett) ner i pannan så ingenting fastnar och stökar till det. Halloumin behöver inte stekas med matfett i pannan. Den klarar sig finfint helt på egen hand. Något jag märkte var att inte ha för hög värme på quornet, marinaden fastnar och bränner vid lätt.

Nu är det bara att steka på allting tills det verkar klart. Är det någonting jag har lärt mig så är det det att verkar något vara klart så var det nog det redan för flera minuter sedan. Kan du be någon annan att lägga upp en bädd av spenatblad på önskat antal tallrikar är det bra, annars borde du göra det ungefär precis nu.

Så var allting klart, hiva upp så mycket av varje del du vill ha och hugg in. Är det lite starkt i kanten är det bra att ha vatten och vitt bröd i närheten. Mjölk ska också vara bra men jag tycker inte om att dricka det. Många gör tydligen det så feel free liksom. Jag hade lite turkisk yoghurt i närheten och tog lite i slutet för att runda av smaken.

Det du har framför dig kanske ser ut som här nedan, eller så gör det inte det. Hur som helst hoppas jag att det smakar lika gott som det gjorde för mig! Enkelt, gott, nyttigt och framförallt vegetariskt.

IMG_6934

blogstats trackingpixel

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *